Print Læs højt

13. december 2018 kl. 10:30
Der er i øjeblikket problemer med vores telefonlinjer, og du kan derfor opleve at blive smidt af midt i et opkald. Vi arbejder på at få løst fejlen.

Søg Menu
Luk

Her kan du læse svarene på de oftest stillede spørgsmål om problemer med SU og SU-lån

Hvorfor får jeg ikke min SU?

Hvorfor får jeg ikke mit SU-lån?

Hvorfor får jeg ikke SU-satsen til udeboende, når jeg er flyttet hjemmefra?

Hvorfor får jeg ikke min SU?

Du skal søge om SU for at få det. Behandlingstiden på en ansøgning er normalt to til fire uger. Du kan i minSU under 'Status for ansøgning' se, hvor langt din ansøgning er kommet.

Du skal have en NemKonto for at modtage SU og andre offentlige ydelser.

Hvis du har søgt SU, din ansøgning er færdigbehandlet og styrelsen har dit skattekort, skal du kontakte en SU-medarbejder på dit uddannelsessted for at få konkret vejledning om, hvorfor du ikke modtager din SU.

Hvorfor får jeg ikke mit SU-lån?

Når du har søgt og er blevet tildelt lånet, skal du i minSU godkende din låneplan for at få lånet udbetalt. Og hvis lånet ikke er blevet udbetalt, skyldes det ofte, at du har glemt at godkende.

Hvorfor får jeg ikke SU-satsen for udeboende, når jeg er flyttet hjemmefra?

Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende - også selvom du er flyttet hjemmefra. I minSU kan du dog søge om at få en særlig godkendelse til satsen for udeboende, hvis du er flyttet hjemmefra. Du kan læse om, hvilke betingelser du skal opfylde for at få den udeboende SU til ungdomsuddannelser. Hvis du har brug for konkret vejledning om udeboende SU, skal du kontakte SU-medarbejderen på dit uddannelsessted.