Når du giver en sagsfuldmagt til, at en anden kan kontakte os på telefon eller mail om din sag, giver du fuldmagt til at lade dig repræsentere for eksempel i forhold til kontakten med os om din uddannelse og studieaktivitet i udlandet, lægefaglige udtalelser i forbindelse med handicaptillæg eller en klagesag. Du kan som udgangspunkt kun give sagsfuldmagt til én person/virksomhed.
Denne fuldmagt giver ikke ret til at foretage selvbetjening eller se oplysninger i minSU – det kan kun en selvbetjeningsfuldmagt (se overfor).
Du giver en sagsfuldmagt med brevpost eller via Digital Post på borger.dk.
Breve om din sag
Vi sender breve om din sag som Digital Post direkte til fuldmagtshaveren.
Sådan giver du fuldmagt til din sag
Du kan enten selv udforme en fuldmagt til, at en anden kan varetage de dele af din sag, der ikke vedrører digital selvbetjening, eller du kan bruge en af vores skabeloner:
Fuldmagten er gyldig til den sag, du har givet den til. Har du flere sager, skal du give flere fuldmagter.
Du kan altid trække en fuldmagt tilbage.
Krav til en fuldmagt
En fuldmagt er kun gyldig, hvis navn og cpr-nummer, på den du vil give fuldmagt, fremgår. Fuldmagten skal have din originale underskrift. Den kan du enten give på papir, som du sender som brevpost eller digitalt via Digital Post på borger.dk/fra e-Boks.
Det bør fremgå tydeligt af fuldmagten, om det er hele eller kun dele af din sag/vores sagsbehandling, du vil give en anden fuldmagt til at kontakte os om.
Fuldmagt til advokater, revisorer med flere
I visse tilfælde kræver vi ikke en skriftlig fuldmagt som dokumentation for partsrepræsentation. Som udgangspunkt kræver vi for eksempel ikke fuldmagt fra advokater eller revisorer, fordi deres professionelle virke netop er at fungere som partsrepræsentant (stillingsfuldmagt). Har vi alligevel brug for en skriftlig fuldmagt, kontakter vi dig.
Sådan sender du fuldmagten
Du kan sende fuldmagten til os som sikker post via Digital Post på borger.dk, hvor du identificeres via dit MitID. Du kan også sende fuldmagten med brevpost, hvor du skal skrive under i hånden. Du kan ikke sende en fuldmagt i kopi eller via mail, da det ikke garanterer din identitet.
Send via Digital Post
Sådan sender du fuldmagten som sikker post via Digital Post på borger.dk
Gå til borger.dk
- Log på Borger.dk ved at trykke på Digital Post i højre hjørne
- Vælg Ny besked øverst i venstre hjørne
- Vælg myndighed (statslige myndigheder)
- Vælg Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
- Vælg den kategori, der passer til din forespørgsel
- Når du har skrevet din mail, klik ”Send”
Du kan uploade op til 50 MB pr. mail.
Send som brevpost
Sådan sender du fuldmagten med brevpost:
- Underskriv fuldmagten, også hvis den er udfyldt elektronisk og printet
- Send til:
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Du kan når som helst tilbagekalde eller forlænge fuldmagten ved at skrive til os med brevpost eller via Digital Post på borger.dk.
In English
Step-by-step guide in English.